Sauny

Słowo “sauna” wywodzi się z języka fińskiego. Zwykle oznacza ono pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura oraz wysoka lub niska wilgotność (w zależności od rodzaju sauny). Terminem sauna określamy również sam zabieg cieplny, w którym ciało poddaje się działaniu ciepła o temperaturze wyższej od temperatury ciała, w powietrzu wysyconym parą wodną.

Regularne korzystanie z sauny niesie ze sobą szereg korzyści dla zdrowia i urody.

!! Skutecznie oczyszcza organizm z toksyn, dzięki intensywnemu poceniu.

!! Wzmacnia odporność poprzez hartowanie i pobudzanie organizmu do produkcji białych krwinek (wzrost temperatury ciała w saunie organizm odbiera jak lekką gorączkę, co pobudza układ immunologiczny).

!! Podczas wizyty w saunie przyspiesza tętno i metabolizm, co przekłada się na szybsze spalanie kalorii (sauna wspomaga odchudzanie) i poprawę wydolności układu krążenia.

!! Ponad to sauna relaksuje i poprawia wygląd skóry.

ZASADY SAUNOWANIA

Przed skorzystaniem z kąpieli saunowych należy bezwzględnie upewnić się, że nie mamy do nich przeciwwskazań zdrowotnych. Każdy powinien sprawdzić, w jakiej saunie czuje się najlepiej i z tej korzystać.

Do poprawnego saunowania należy przestrzeganie poniższych zasad oraz regulaminu:

1.Z kąpieli saunowych zaleca się korzystać minimum raz w tygodniu przeznaczając na to minimum 1,5 godziny (optymalnie 2 godziny).

2.Podczas korzystania z sauny powinniśmy przynajmniej 2 razy (optymalnie 3 razy) wykonać cykle składające się z 3 faz: nagrzewanie ciała(kąpiel w saunie), schładzanie (prysznic) oraz odpoczynek.

3.Przed wejściem do saunarium powinniśmy:

-nie objadać się, nie jeść obfitego posiłku na 2 godziny przed,

-załatwić potrzeby fizjologiczne,

-rozebrać się i okryć ręcznikiem, zdjąć wszelką biżuterię, zegarek i inne ozdoby z ciała,

-całe ciało dokładnie umyć pod prysznicem wodą i mydłem oraz dokładnie wytrzeć do sucha.

4.Przed każdym wejściem do pomieszczenia sauny powinniśmy:

-całe ciało dokładnie wytrzeć do sucha,

-zdjąć klapki

5.Podczas przebywania w pomieszczeniu sauny suchej powinniśmy:

-dobrać ławkę do swoich potrzeb oraz możliwości, najlepiej zaczynając od najniższej a kończąc na najwyższej,

-odwinąć się z ręcznika tak aby jak największa powierzchnia ciała była wystawiona na działanie temperatury i wilgoci,

-usiąść i trzymać nogi na wysokości tułowia lub położyć się na ławie,

-podłożyć ręcznik pod każdą część ciała mającą kontakt z drewnem sauny,

-kontrolować czas, aby nie przebywać w saunie dłużej niż 15 minut,

-na chwilę przed wyjściem z sauny usiąść, jeśli leżeliśmy.

6.Podczas przebywania w saunie IR

-usiąść na ręczniku, aby żadną częścią ciała nie dotykać desek,

-korzystać z sauny przy lekko uchylonych drzwiach, w celu zapewnienia cyrkulacji powietrza (promienniki mają nagrzewać tylko nasze ciało, temperatura w saunie jest efektem ubocznym)

-korzystać można od 15 min i dłużej, wystarczy jedno wejście

-można ale nie trzeba się schładzać po saunie IR, jeśli już to dopiero po kilkunastu minutach po wyjściu.

7.Po wyjściu z pomieszczenia sauny powinniśmy:

-spłukać pot z ciała pod ciepłą wodą,

-schłodzić ciało biorąc zimny prysznic, pamiętając o tym, że schładzanie rozpoczynamy od części ciała, najbardziej oddalonych od serca, dopiero na końcu zalecane jest schładzanie karku i głowy,

-po prysznicu można skorzystać ze zbiornika wody(balia)

– wypocząć minimum tyle czasu ile przebywało się w saunie, najlepiej w pozycji leżącej,\

– uzupełnić płyny

8.Przed opuszczeniem saunarium powinniśmy:

-wydłużyć ostatni odpoczynek do minimum 15-20 minut,

-umyć dokładnie całe ciało, ale bez użycia mydła,

-jeśli to możliwe zdezynfekować stopy

-nie podejmujemy żadnej aktywności fizycznej

Sauny suche: 75 i 100 stopni

To odmiana sauny, gdzie temperatura jest wysoka pomiędzy 60-120 stopni, a wilgotność niska ok. 10 % (można ją zwiększyć polewając odpowiednio kamienie wodą). Poza tym sauna sucha nie może być użytkowana codziennie oraz przez osoby cierpiące na niewydolności układu krążenia. Wysoka temperatura sauny powoduje, że krwinki szybciej transportują tlen i składniki odżywcze. Docierają one do komórek, które w ten sposób mogą funkcjonować prawidłowo. Oprócz właściwości przyspieszających metabolizm, doskonale relaksuje i pozwala na wypoczynek.

Sauna sucha jest nie tylko zabiegiem ciepło leczniczym, lecz także środkiem higieniczno-profilaktycznym. Polega na naprzemiennym przegrzewaniu i ochładzaniu całego ciała. Jest doskonałym czynnikiem hartującym i pielęgnującym ciało, sprzyjającym również leczeniu różnych dolegliwości (m.in. złagodzenia bólów mięśni). Na skutek zmiany temperatury (ogrzewanie i schładzanie ciała) dochodzi do wzrostu przemiany materii, zwiększonego wydzielania potu, oczyszczenia organizmu poprzez usunięcie produktów przemiany materii oraz toksyn, a także podniesienia tętna i przyśpieszenia oddechu. Ciepło wytworzone w ciele doskonale koi nerwy i uspakaja układ nerwowy, a także usuwa zmęczenie.

Zabiegi w saunie hartują organizm, poprawiają jego odporność immunologiczną. W saunie suchej temperatura wynosi ok. 90 – 100°C, wilgotność w pomieszczeniu to około 10%. Rozgrzane w piecu kamienie można polewać wodą, co powoduje wzrost wilgotności, nie temperatury.

Sauny na podczerwień

To alternatywa dla osób nie mogących stosować tradycyjnej sauny suchej i mokrej. Energia cieplna jest wytwarzana przez promienie podczerwone, które od lat stosowane są w leczeniu bólu, stanów zapalnych i pourazowych. Temperatura w saunie jest efektem ubocznym, dającym komfort cieplny osobom przebywającym w saunie. Temperatura max to 60 stopni, ale powinna być zachowana niższa, dzięki wentylacji (uchylone drzwi, wywietrzniki), aby promienniki mogły ciągle działać. Podczas seansu w saunie IR nagrzewa się jedynie wnętrze naszego ciała ( do ok 3-4 cm wgłąb), a nie jak w innych powierzchnia naszej skóry. Takie działanie, wpływa na eliminowanie toksyn i metali ciężkich z naszego ciała. Pocenie jest intensywniejsze i wydalamy nie tylko wodę, ale także spalamy tłuszcz.

Osoby cierpiące na klaustrofobię mogę z niej korzystać, gdyż nie jest wymagane zamykane drzwi.

Wskazania:
  • Leczenie cellulitu
  • Leczenie otyłości
  • Cukrzyca
  • Hemoroidy
  • Zmniejszenie sztywności stawów
  • Reumatoidalne zapalenie stawów
  • Wspomaga leczenie chorób gardła, zatok, rwa kulszowa, bóle pleców
  • Rekonwalescencja w stanach pourazowych (więzadeł torebek pourazowych)
  • Poprawia kondycję układu sercowo-naczyniowego
  • Leczenie wielu innych schorzeń
Przeciwskazania:
  • Ostre urazy stawowe
  • Choroby układu krążenia ze zmianami miażdżycowymi
  • Stwardnienie rozsiane
  • Liszaj rumieniowaty
  • Menstruacja
  • Hemofilia
  • Choroby płuc

Sauna Mokra-Ziołowa

To sauna temperaturze ok 60-70 stopni i wilgotności 50-65 %.  Wilgotność sauny uzyskiwana dzięki piecowi z dozownikiem pary oraz zastosowanie specjalnych olejków inhalacyjnych (Japońska mięta) doskonale wpływa na układ oddechowy. Działanie sauny podobne jest do sauny suchej, bo temperatura jest wyższa od Naszej fizjologicznej,  to pobudza nasz organizm do szybszej pracy wszystkich układów (krwionośnego, oddechowego, pokarmowego), a wycisza układ nerwowy dając uczucie głębokiego relaksu.

Efekty:
  • odstresowuje, relaksuje i odpręża
  • usuwa toksyny z organizmu
  • pomaga „zredukować″ wagę
  • korzystnie działa na dolegliwości oddechowe – astma, zapalenie oskrzeli, zapalenie zatok i alergie
  • rozluźnia napięcia mięśniowe i zapalenia stawów
  • wspomaga system odpornościowy
  • usprawnia krążenie krwi i zmniejsza cellulit
  • poprawia stan i wygląd skóry

Dodatkowo w saunie znajdują się Lampy Solne, które tworzą odpowiedni mikroklimat

Zdrowy człowiek może korzystać z sauny dwa – trzy razy w tygodniu.

SaunaCena
Godzinna (wejście jednorazowe)20 zł
Dwugodzinna (wejście jednorazowe)30 zł
Na minuty (wejście jednorazowe)60 gr/min

Istnieje możliwość wynajęcia saun wraz z cateringiem – cena i godziny ustalane indywidualnie.